L‘Associació Catalana de Corredors i Corrdeories d’Assegurances s’ha adherit al servei HelpEmpresa de la Cecot, un programa que busca donar eines per seguir endavant a aquelles empreses que es troben en una situació complicada.
Llegiu mésEl 27 i 28 d’octubre es celebrarà a Cadis, al Palau dels Congressos, la VIII edició del Congrés FECOR, sota el lema “Corredor, piensa en grande enamora a tu cliente“.
Llegiu mésLes assegurances encapçalades per autos, assistència sanitària, multirisc llar, industrials i responsabilitat civil general representen un 86,42% del total de l’activitat de No Vida.
Llegiu mésUs recordem que la Direcció General de Tributs ha consolidat fa uns mesos la seva doctrina respecte a l’exempció de l’Impost sobre el Valor Afegit d’activitats relacionades amb la distribució d’assegurances, després de la nova Directiva sobre Distribució, i, per tant ha clarificat una mica la situació de les noves figures del sector.
Llegiu mésMadrid, 7 de juny de 2022. FECOR, Federació d’Associacions i Organitzacions Professionals de Corredors i Corredories d’Assegurances d’Espanya i CIAC, Coordinadora Independent d’Associacions de Corredors, han mantingut una trobada de treball estratègic per a analitzar tant el present com el futur del col·lectiu de corredors d’assegurances.
Llegiu mésEl passat 18 de maig, el consellet d’Interior de la Generalitat de Catalunya, Joan Ignasi Elena, es va reunir en visita institucional amb el president de la Cecot, Antoni Abad i el secretari general de l’entitat, Oriol Alba a la seu de la Cecot. La trobada que va començar amb una visita a les dependències de l’edifici institucional de la patronal i amb la signatura del conseller en el Llibre d’Honor de l’entitat, va anar seguida d’una sessió de treball amb representats empresarials de diferents sectors d’activitat que conformen la Cecot, això com amb representants d’entitats i institucions de la Generalitat i de l’Ajuntament de Terrassa de l’àmbit de la seguretat i de la ciberseguretat.
Llegiu més• CIAC proveirà als seus associats d’un canal legitimat per a reclamacions col·lectives aportant un nou valor afegit a la gestió pro-usuari del corredor.
•ASUFIN és l’Associació d’Usuaris Financers, especialista en materia de practiques abusives de la banca i oferirà reclamacions efectives i legitimades al client del corredor federat a CIAC.
El passat 3 de desembre, en el marc de la II ESCOLA DE CONSUM organitzada per la Direcció General de Consum de Illes Balears, Patricia Suárez en representació d’ASUFIN i Carlos Lluch de CIAC van signar un protocol de col.laboració per quatre anys.
Patricia Suárez és la presidenta d’ASUFIN, coneguda pel seu activisme enfront els abusos de la banca, s’ha convertit en el referent per als mitjans de comunicació en la denúncia de les males pràctiques. Amb aquest conveni amplia el marc d’actuació d’ASUFIN al món de l’assegurança on els corredors vénen denunciant un increment de les males practiques, especialment la coacció en la contractació d’assegurances vinculades a préstecs, així com l’incompliment d’obligacions legals per part de la indústria asseguradora. No obstant això, aquest conveni també permetrà la reclamació enfront de qualsevol distribuidor, associat o no, incloent Insurtech ja què el seu objectiu és aconseguir un mercat ètic i lliure d’abusos per a l’usuari. Llegiu més
Davant la propera entrada en vigor el 25 de maig del nou Reglament Europeu de Protecció de Dades (GDPR en anglés), i donat el rebombori que existeix últimament als mitjans de comunicació i xarxes socials, us adjuntem un resum en 12 punts sobre com afecta als corredors, corredores i corredories de l’ACCA.
Val a dir que la norma europea no entra a aspectes tècnics informàtics o de comunicacions, per la qual cosa recomanem que feu servir la vostra empresa o consultoria informàtica de confiança pel que fa a les mesures concretes a adoptar per protegir les dades que tingueu a les vostres empreses. La vostra corredoria és la responsable d’adoptar les mesures de seguretat que considereu oportunes per tal d’evitar que les dades personals que tracteu no tinguin l’ús adequat, el Reglament no les concreta com en part es feia amb la normativa anterior.
Les idees bàsiques a tenir presents són, en la nostra opinió:
1) Notificació de fitxers a l’Agència espanyola de Protecció de Dades: ja no s’haurà de fer. Al seu lloc, s’haurà de portar un registre d’activitats de tractament.
2) Registre d’activitats de tractament: haurà de tenir al menys aquest contingut orientatiu:
– Identificació del Responsable del tractament
– Finalitat del tractament
– Interessats
– Categories de dades personals
– Període de conservació
– Transferències internacionals de dades
– Mesures de seguretat
– Encarregats del tractament
3) Treballadors i col·laboradors externs: recordeu que han d’haver signat compromisos de confidencialitat. Es recomana a més que rebin formació sobre Protecció de Dades, però no és obligatòria legalment, ni cal fer-ho per FUNDAE barrejat amb una consultoria de protecció de dades, com algunes empreses oferten.
4) Tot tractament de dades personals ha de tenir una base jurídica que el doni legitimitat, és a dir, un motiu legal per tractar-los. Les bases jurídiques que legitimen el tractament de dades són:
– Existència d’una relació contractual
– Consentiment exprés de l’afectat
– Existència d’un interès legítim prevalent de la corredoria o dels seus col·laboradors als quals se’ls comuniquin dades personals
– Obligació legal per a la corredoria
– Altres (interès públic, necessitat vital de l’interessat)
5) Consentiment: ara ha de ser sempre exprés, i la corredoria ha de poder demostrar que l’afectat li va autoritzar a tractar les seves dades. Ja no hi ha prou amb fórmules com ara “si abans de X dies no ens diu el contrari, entendrem que podem enviar comunicacions comercials…”, o bé les caselles pre-marcades als emails o pàgines web.
Per tant, us recomanem que reviseu les bases de dades que pugueu tenir de clients o potencials, o el vostre CRM, especialment si feu accions d’email- marketing com ara l’enviament de newsletters. Si no podeu demostrar que teniu el consentiment exprés de l’afectat, aquest us podria denunciar davant l’Agència espanyola de Protecció de Dades, i les sancions són força elevades.
Una opció davant aquests casos és que envieu un comunicat als vostres potencials o subscriptors comunicant el motiu pel qual teniu les seves dades, la finalitat per la qual les seguireu fent servir (inclòs l’enviament de comunicacions comercials, si fos el cas) i un botó o casella per tal que puguin consentir expressament que podem continuar fent servir les seves dades. Però recordeu que si són les dades dels vostres clients vigents no cal fer-ho, donat que les teniu per donar compliment al vostre contracte amb ells, és a dir, per donar-los el vostre servei com a mediadors d’assegurances.
6) Drets de l’afectat: a més dels que ja tenien, s’amplien amb la finalitat que el client que demani les seves dades pugui rebre una còpia llegible en format electrònic.
7) Mesures tècniques: el nou Reglament no entra a detallar mesures tècniques, les deixa a criteri de la corredoria (i dels seus assessors informàtics, afegim nosaltres).
8) Anàlisi de riscos: les corredories hauran de fer una valoració dels riscos que tenen a la seva organització. En el cas de les corredories “pime”, considerem que n’hi hauria prou amb una reflexió documentada sobre les implicacions dels tractaments en el drets i llibertats dels interessats, però la vostra consultoria us podrà ajudar si voleu anar una mica més enllà.
9) Aquelles corredories que feu comunicacions comercials o de captació per via electrònica, recordeu que ja estàveu obligades des de fa anys a complir la Llei de Serveis de la Societat de la Informació i de Comerç Electrònic, que no canvia pel Reglament Europeu de Protecció de Dades. A títol de resum, recordeu tenir a la vostra web les següents clàusules:
– Política de cookies
– Avís legal
– Política de privacitat
– Condicions Generals de la Contractació (venda online)
– Avisos legals al formulari de contacte, secció d’enviament de curricula…
10) Dades “al núvol”: recomanem que consulteu amb la vostra consultoria informàtica l’adaptació dels vostres proveïdors de serveis a distància (com ara Google Drive, Dropbox, Mailchimp…) la seva adequació al RGPD, i la seva adhesió al Privacy Shield Framework en cas de tenir els servidors o les seus als Estats Units d’Amèrica.
11) En cas de violacions de seguretat (robatori de la informació dels clients per empleats deslleials, intrusions informàtiques, robatori del servidor…), la corredoria ha de comunicar-lo a l’Agència Espanyola de Protecció de Dades en el termini màxim de 72 hores, excepte que veieu improbable que la violació de seguretat posi en risc els drets i llibertats de les persones físiques.
12) Delegat de Protecció de Dades: al 99% de les corredories de l’ACCA no us caldrà tenir-lo, tot i que òbviament a qui el contracti no el perjudicarà. Encara no és del tot clar legalment, però la nostra opinió és que el tractament de dades que fan les corredories de la nostra Associació no és “a gran escala” com diu el Reglament Europeu, i per tant no seria obligatori contracte aquest Delegat (DPO en anglés); no obstant, veurem si la futura llei espanyola de protecció de dades concreta qué s’entén per “gran escala”.
Assessoria Jurídica
Associació Catalana de Corredors i Corredories d’Assegurances
Com ja probablement coneixereu, el proper dia 25 de maig del 2018 entra en vigor plenament el Reglament Europeu 2016/679 General de Protecció de Dades (GDPR), després dels dos anys de termini que es dona a les empreses per tal d’adaptar els seus processos al nou text legal.
Aquesta normativa és d’aplicació plena a tota la Unió Europea, sense necessitat que sigui transposada per normativa interna de cada estat. Per tant, serà immediatament aplicable el dia 25 de maig.
Sense aprofundir massa al seu contingut, us volem recordar els aspectes principals d’aquesta norma per tal que pugueu anar adaptant les vostres corredories en la mesura que us calgui en cada cas:
1) Per tal de poder tractar dades personals a partir del 25 de maig de 2018, caldrà sempre que existeixi alguna de les anomenades “bases jurídiques” que estableix el GDPR, i informar al client de quina és la d’aplicació al seu cas: si no es dona cap d’elles, no es poden tractar aquelles dades:
a. Consentiment
b. Compliment d’obligació legal
c. Protecció d’interessos vitals
d. Execució de contracte o aplicació de mesures precontractuals
e. Compliment de missió feta en interès públic
f. Interès legítim
2) En general, es prohibeix tractar dades sobre raça, opinions polítiques, conviccions religioses, afiliació sindical, dades genètiques, dades biomètriques, salut i vida sexual.
3) Obligació d’informar sempre en el moment de recollida de les dades sobre:
a. Identitat del responsable, delegat i representant.
b. Destinataris de les dades
c. Base jurídica del tractament
d. Termini de conservació de les dades
e. Transferències de les dades a tercers països
f. Els habituals drets ‘ARCO’, tot i que ampliats amb el de supressió, limitació i portabilitat.
g. Si existeix obligació legal o contractual de facilitar aquestes dades, o si són necessàries per a subscriure el contracte.
4) Per a un perfil determinat d’empreses s’exigirà que designin un Delegat de Protecció de Dades.
5) El responsable del tractament de les dades ha de portar un registre de les activitats de tractament. En general, només serà per a empreses de més de 250 empleats.
6) ‘Data breaches’: quan hi hagi una fuita de dades, s’haurà de notificar aquesta infracció de seguretat en el termini màxim de 72 hores.
7) Encàrrec del tractament: ha de regular-se mitjançant contracte i el responsable ha d’escollir un encarregat que ofereixi suficients garanties.
Des de l’ACCA us recomanem que contacteu amb el vostre assessor o proveïdor habitual en matèria de seguretat de la informació i protecció de dades i actualitzeu els vostres procediments interns abans del maig de 2018.
A més, donada la importància que té l’adequat tractament de les dades personals a un sector sensible com el de les assegurances, l’ACCA està elaborant, conjuntament amb CIAC (Coordinadora Independiente de Asociaciones de Corredores) un Codi Tipus per als seus associats.
Aquest Codi-Tipus serà d’adhesió voluntària per a tots els corredors i corredories membres de l’ACCA, i comportarà rebre un segell d’adhesió a aquest codi com a representació de la voluntat de la corredoria de ser especialment curosos amb el tractament de les dades personals dels seus clients.
Un cop el Codi sigui disponible, probablement a la tardor propera, us ho farem saber per tal de que qui vulgui es pugui adherir un cop el llegeixi i comprovi la seva adequació.
ACCA
-Assessoria Jurídica-
Tecnologies com l’auto conducció de vehicles industrials i particulars, la impressió 3D, Internet de les Coses, la realitat virtual i augmentada o el Big Data incidiran en el desenvolupament del sector.
· 15 juny, 2017
L’ASEITEC i l’ACCA, l’Associació Catalana de Corredors d’Assegurances, han organitzat avui, a la seu de Foment del Treball, una jornada dedicada a la transformació digital dels corredors i les corredories d’assegurances. Durant l’acte s’ha analitzat com afecta la digitalització al sector de les assegurances més enllà de les aplicacions anomenades Insurtech.
La sessió ha comptat amb la participació de Pedro Gómez, president de l’ASEITEC i assessor TIC de CECOT; Paco Hoya, president de l’ACCA; Xavier Erbàs, subdirector general d’Entitats de Crèdit, Asseguradores i Mediadors de la Generalitat de Catalunya; Javier Sirvent, technology evangelist; Carlos Lluch, director tècnic de LLUCH&Juelich Brokers; Román Mestre, director general d’AdiPlus; David Navarro, enginyer informàtic; Àngel Pereira, director tècnic de SANOS i director tècnic-comercial a ASGAL.
El programa s’ha obert amb les intervencions de Pedro Gómez i Xavier Erbas que han repassant els canvis tecnològics del sector i com les grans companyies asseguradores han inclòs la transformació digital com un dels eixos centrals dels seus plans estratègics.
La digitalització no substituirà el contacte humà però aportarà agilitat, eficiència i també excel·lència en el tracte, en la resolució d’incidències. Probablement les oficines no desapareixeran, però canviaran el seu rol, han afirmat.
Tots els ponents han coincidit en afirmar que la tecnologia ha revolucionat el negoci del sector assegurances i les nostres vides. El nou ecosistema digital ha impactat en els models de negoci, actualitzant i modificant la cadena de valor de les companyies. Un aspecte clau què caldrà afrontar per oferir un servei eficient i de qualitat als clients.
La irrupció de les Insurtech
La irrupció de noves companyies tecnològiques en el sector assegurador és una de les conseqüències de la transformació digital que experimenta la indústria. Aquest tipus de firmes, conegudes com Insurtech, estan començant a fer propostes en diferents parts de la cadena de valor d’assegurança. Estan canviant els hàbits socials i aquests són aprofitats per augmentar el vincle entre professionals i els seus clients.
Per poder competir en aquest nou entorn, les companyies han de treballar en un nou model que posicioni al client en el centre del negoci. Cal definir nous productes i serveis des de noves perspectives que permetin la personalització dels mateixos, concretant noves propostes de valor per als diferents segments i afegint capes de servei digitals. Cal innovar en assegurances dinàmiques amb sistemes de tarifació flexibles segons els hàbits i característiques dels clients, amb possibilitat de canvis continus en les garanties i cobertures i proporcionant valor més enllà de l’experiència en el sinistre, de manera simple, transparent i propera.
Nous punts de contacte i canals
Els ponents també han incidit en que cal adaptar els punts de contacte i canals. Cal redissenyar els processos incorporant tecnologia al negoci per simplificar l’operativa i fer-la més àgil. Si un músic en ruta vol assegurar el seu instrument ha de poder fer-ho des del mòbil i desactivar l’assegurança quan aquest estigui guardat a casa.
Els professionals creuen que les tecnologies que més afectaran al sector de les assegurances seran l’auto conducció de vehicles industrials i particulars, la impressió 3D, Internet de les Coses, la realitat virtual i augmentada, la robòtica, la Intel·ligència Artificial i el Big Data. És a dir, gairebé tot.
El president de l’ACCA, Francisco Hoya, responsable de tancar la jornada de treball ha afirmat que l’arribada successiva i imparable de noves tecnologies digitals està provocant un replantejament profund de les relacions entre les empreses, en general, amb els seus clients i proveïdors. El sector assegurador no és una excepció i, en conseqüència, no pot obviar una transformació que ja està en marxa i que no ha de desaprofitar. En aquest marc, Hoya creu que els corredors “hem de liderar el canvi, ser protagonistes d’aquesta transformació que, si bé suposa enormes reptes, també ens facilita eines per afrontar-los”.
Informació addicional ACCA
A dia d’avui, a Espanya, exerceixen la professió de corredor d’assegurances, professió per a l’exercici de la qual és necessària una autorització administrativa, un total de 2.000 corredors d’assegurances (persones físiques), i un total de 4.000 corredories d’assegurances (persones jurídiques). L’Associació Catalana de Corredors d’Assegurances, (ACCA), va néixer el 1995 dins de la patronal Cecot amb l’objectiu de construir un vincle de col·laboració entre tots els professionals del sector assegurador. En l’actualitat compta amb més d’un centenar d’associats de tot Catalunya. És una associació jove, dinàmica i amb una gran sensibilitat cap als petits i mitjans corredors.
Per a més informació cliqueu aquí