Només el 30% dels usuaris de bicis i patinets estan assegurats.
Europ Assistance ha presentat avui els resultats internacionals de la 1a edició del seu Baròmetre d’Acte i Mobilitat. Realitzada per Ipsos, l’enquesta incloïa 6.000 persones de 6 països europeus: Bèlgica, França, Alemanya, Itàlia, Portugal i Espanya. Estudia els hàbits de mobilitat dels europeus. L’estudi va ser realitzat entre el 29 de novembre i el 9 de desembre de 2022.
Durant la presentació, Verónica Herrando, General Manager Acte & Daily Life de Europ Assistance España, ha assenyalat que «la societat i les seves formes de mobilitat han canviat els comportaments i hàbits dels europeus. Amb el nostre Baròmetre d’Automoció i Mobilitat, hem pogut identificar les noves preferències de la població i les seves necessitats futures. En Europ Assistance el nostre paper consisteix a comprendre i donar suport a aquestes transformacions, per a així poder adaptar-nos a aquestes noves exigències del mercat».
Per part seva, Nadia Dominguez, Head of Sales Auto, Europ Assistance España, ha destacat que «gràcies als resultats obtinguts en el Baròmetre, constatem, una preferència per buscar alternatives al vehicle personal, avui dia, també ens movem en patinet o bicicleta elèctrica, en e-sooter o cotxe de lloguer / compartit, amb metro o autobús. A més, vivim, en una era en la qual ens sentim més compromesos amb el medi ambient i amb la seguretat, les flotes estan canviant i 2 de cada 3 vehicles ja han estat substituïts per vehicles de baixes emissions. Els nostres desplaçaments seran cada vegada més flexibles, econòmics i ecosostenible, un 10 per a la consciència espanyola segons el nostre estudi».
Les bicicletes i la micromobilitat
L’informe mostra que el 53% dels espanyols (63% en la resta d’Europa) tenen en la seva llar almenys una bicicleta personal, estàndard o elèctrica. L’ús de la bicicleta personal en el dia a dia a Espanya, encara no és tan popular com en la resta d’Europa, un 51% enfront del 61% de la resta de països.
Les bicicletes elèctriques ja han estat adoptades pel 18% dels europeus. Existeixen diferències entre països, són menys comuns a Espanya i Portugal (10% i 16% cadascun), mentre que a Bèlgica i Alemanya l’adopció ha estat més àmplia (25% i 24%, respectivament).
El baròmetre revela que els espanyols posseeixen menys bicicletes que la resta dels europeus, però tenen més patinets i motos que els seus veïns.
Espanya destaca en l’ús de patinets amb un el 23%, un 6% més que en la resta d’Europa. Xifra que s’ha dividit de forma bastant equitativa entre patinets manuals 18% d’espanyols (13% a Europa) i un 15% d’elèctrics (11% a Europa).
El treball també indica que la micromobilitat i l’ús de les bicicletes s’ha intensificat des de la Covid: La crisi ha provocat a Espanya un lleuger augment de l’ús de vehicles personals com els patinets, que han augmentat un 28% a Espanya i Europa, i les bicicletes estàndard amb un 23% a Espanya (25% a Europa). Cal destacar que mentre en la resta dels països veïns, les bicicletes personals elèctriques han augmentat el seu ús un 30%, a Espanya només ha estat d’un 23%.
En termes de seguretat, a Espanya, gairebé 9 de cada 10 usuaris de bicicleta / micromobilitat porten casc, un 86%, molt per sobre de la mitjana europea del 62%. No obstant això, només 3 de cada 10 (30%) estan plenament coberts per la seva assegurança en cas de problema o accident amb un d’aquests dispositius.
Necessitat de cobertura per a tot tipus de mobilitat
El baròmetre també assenyala que més de 4 de cada 10 espanyols podrien estar interessats en una assegurança basada en la persona quan es tracta de mobilitat. Per al 55% dels espanyols, el preu és el criteri més important a l’hora de triar la seva assegurança d’Acte, lleugerament menys important que per a altres europeus, 59%. En canvi, els espanyols són bastant més sensibles, 36%, que els seus veïns, 23%, als serveis addicionals oferts i a l’oferta d’assistència en cas d’accident o avaria.
L’assistència en carretera, els serveis de mobilitat i la disponibilitat d’un vehicle de substitució en cas de problema són els serveis més sol·licitats, tant en el moment de la compra com a l’hora de triar una companyia d’assegurances.
Quant als serveis addicionals, l’assistència personalitzada a la mobilitat, la recollida i devolució del vehicle i l’accés a una xarxa de tallers fiables i certificats són serveis que marcarien la diferència per a almenys un terç dels espanyols a l’hora de triar una asseguradora.
L’interès per un servei de recollida i lliurament de vehicles a Espanya (72%) és major que en altres llocs d’Europa (68%) i aquest servei seria especialment apreciat en cas de reparacions o manteniment que hagin de realitzar-se en un taller (79% a Espanya, 69% en la resta d’Europa). La meitat dels espanyols estaria disposada a pagar més per aquest servei (51%), però una mica menys que els altres europeus 48%).
«A Espanya, la certificació de vehicles per Europ Assistance suscita més interès que en la resta d’Europa, gairebé dos terços dels espanyols estan interessats en aquesta mena de certificació (enfront del 57% a Europa). Menys espanyols estan a favor d’un pressupost de mobilitat (47%) en cas d’immobilització del seu vehicle, però continuen estant més interessats que els altres europeus», detalla l’entitat.
Mitjans de mobilitat més personals
Segons es desprèn del treball, en general, com en la resta d’Europa, la majoria dels espanyols es desplaça principalment a peu amb un 94% i en el seu propi cotxe, amb un 79%. Des de la Covid i els seus múltiples períodes de confinament, els europeus han adaptat el seu estil de vida, inclosos els seus hàbits de mobilitat, augmentant l’ús de mitjans de transport “més actius”.
A Espanya, la Covid-19 ha fomentat principalment un augment significatiu dels desplaçaments a peu com en la resta d’Europa, 32% espanyols i el 31% dels europeus diu que camina amb major freqüència que abans de la pandèmia.
En canvi, s’ha vist una disminució en l’ús d’alguns mitjans de transport que impliquen la proximitat amb estranys: el carpooling (el 30% dels usuaris el practica amb menor freqüència), el transport públic (el 21% a Espanya i 25% a Europa, amb menor freqüència), i l’ús de taxis i el carsharing segueixen la mateixa tendència (25% menys que abans de la Covid).
Els canvis de mobilitat han estat provocats principalment per dos factors: les preocupacions mediambientals i el cost, que reflecteixen les actuals preocupacions dels ciutadans sobre l’ecologia i la inflació.
Els espanyols es preocupen per l’impacte mediambiental, per sobre de la mitjana europea. A un 75% dels espanyols els hi preocupa la petjada mediambiental associada a l’ús del seu cotxe, enfront d’un 54% en la resta d’Europa. A més, 3 de cada 4 consideren que paren esment a l’impacte dels seus hàbits de conducció i el 70% dels espanyols, (enfront del 64% de la resta d’europeus), ja ha canviat els seus hàbits de mobilitat per a ser més respectuosos amb el medi ambient, sobretot en les grans ciutats.
7 de cada 10 han canviat els seus hàbits de mobilitat a causa dels costos del transport. El 69% dels espanyols i el 64% dels europeus, asseguren que van haver de revisar els seus hàbits de mobilitat a causa de la inflació i al cost del combustible.
No obstant això, l’ús de l’automòbil s’ha mantingut bastant estable amb la mateixa proporció d’usuaris que l’usen amb més freqüència que amb menys freqüència, el 69% restant declara que el seu ús no ha canviat des de la crisi.
En general, l’ús de l’automòbil continua estant molt estès a Europa: gairebé 9 de cada 10 enquestats posseeixen almenys un cotxe.
Un futur sense cotxe propi?
El baròmetre destaca que els espanyols, més que la resta d’europeus, pensen no tenir cotxe en el futur, el 42% dels espanyols (32% europeus) considera no tenir cotxe propi en un futur, no obstant això, només l’11% dels espanyols (8% dels europeus) “està segur” de poder fer-ho.
No obstant això, quan es posa l’enfocament en poblacions específiques, sorgeixen diferències en relació amb la propietat d’un automòbil, les persones que viuen en les grans ciutats també són més propenses a fer-ho, ja que tenen accés a més alternatives de mobilitat (el 46% dels espanyols podria deixar de tenir un cotxe en propietat a les ciutats). També existeixen diferències entre països: els francesos i belgues són més reticents a deixar el cotxe, i hi ha menys reticència a Itàlia i Espanya.
Barreres per a l’adopció dels vehicles elèctrics
El 92% dels cotxes actuals dels espanyols continuen sent de combustió, (89% a Europa), mentre que els cotxes híbrids representen el 5% i els vehicles elèctrics a penes l’1%. No obstant això, a l’hora de contemplar les intencions futures, existeix un interès autèntic pels vehicles híbrids i elèctrics, tant nous com d’ocasió, i en lísing. En els pròxims dotze mesos, més d’un terç, 35% a Espanya (31% a Europa) té intenció de comprar un cotxe elèctric / híbrid. A Espanya, aquesta preferència destaca entre els joves de 18 a 34 anys amb un 51%, enfront d’un 25% dels majors de 55 anys.
Així i tot, existeixen fortes barreres encara quant al desenvolupament de l’ús dels vehicles elèctrics, sent el cost la primera. En un context d’inflació i crisi econòmica, el preu d’adquisició és la primera barrera esmentada pel 45% dels espanyols (52% europeus) dels qui no consideren els vehicles elèctrics, encara que també apareix el cost de manteniment amb un 16% a Espanya (18% Europa).
La resta dels obstacles per a la compra d’un vehicle elèctric, són bastant similars a Espanya enfront de la resta de països veïns. Els punts de recàrrega també representen una important font de preocupació per al 32% dels enquestats (39% dels esments per la impossibilitat d’instal·lar-los a casa o la falta d’ells en el treball). Finalment, els europeus encara no estan convençuts de l’autonomia per a viatges de llarga distància (30% dels esments).
Per al 66% dels espanyols, una assistència en carretera adequada podria animar-los a utilitzar o comprar un vehicle elèctric, més que en la resta de països d’Europa amb un 6% menys.
Quant a l'autor